Integracja sensoryczna

Integracja Sensoryczna

Terapeuta mgr Agnieszka Grzelak oraz terapeuta mgr Barbara Matela.

Integracja Sensoryczna


Świat poznajemy poprzez zmysły. Prawidłowy odbiór bodźców i ich analiza wpływa na rozwój dziecka. Dzięki zmysłom wzroku, słuchu, dotyku, smaku, węchu, równowagi i czucia głębokiego, układ nerwowy odbiera informacje, które organizuje i interpretuje, by były wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu. Metoda Integracji Sensorycznej (SI) została opracowana w latach 60-tych w Ameryce przez doktor psychologii wychowawczej, profesor pedagogiki, pedagogiki specjalnej i terapii zajęciowej A.Jean Ayres. Podczas wielu lat badań opracowała szczegółowo teorię rozwoju integracji sensorycznej i jej roli w rozwoju dziecka. Integracja sensoryczna to „proces, dzięki któremu mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów, segreguje, rozpoznaje, interpretuje i integruje ze sobą i ze wszystkimi wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając, adekwatną reakcją”. Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.

Zaburzenia Integracji Sensorycznej

Objawy towarzyszące dzieciom z trudnościami w uczeniu się wiążące się z zaburzeniami integracji sensorycznej:

  • wolniejszy rozwój fizyczny,
  • trudności z utrzymaniem równowagi,
  • obniżone napięcie mięśniowe,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • brzydkie pismo, niechęć do rysowania,
  • nieprawidłowa postawa podczas pisania, czytania,
  • trudności w orientacji przestrzennej, schemacie ciała, stron lewa-prawa,
  • zaburzenia koncentracji uwagi,
  • trudności w wykonaniu dwóch lub więcej poleceń
  • zaburzenia pamięci słuchowej, wzrokowej,
  • zaburzenia mowy,
  • odwracanie słów i liter (powyżej 7 roku życia),
  • trudności w rozróżnianiu kolorów i kształtów,
  • wycofywanie się z zadań wymagających precyzji ruchów,
  • trudności z planowaniem ruchu,
  • impulsywność w zachowaniu,
  • nadpobudliwość psychoruchowa,
  • lękliwość, spowolnienie,
  • postawa wycofująca,
  • niski poziom samooceny,
  • niski poziom tolerancji na stres.
Dla kogo?

Metoda Terapii Integracji Sensorycznej skierowana jest do dzieci:

  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się takimi jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia,
  • z problemami z koncentracją uwagi,
  • ze wzmożoną aktywnością ruchową ADD, ADHD,
  • niedowidzących, niedosłyszących,
  • z opóźnieniem i zaburzeniem rozwoju mowy,
  • z trudnościami w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,
  • mających kłopoty z nabywaniem umiejętności samoobsługowych,
  • ze zbyt dużą lub małą wrażliwością na określone smaki, zapachy, dźwięki, bodźce dotykowe, wzrokowe i ruch,
  • z niską samooceną,
  • z trudnościami w kontaktach z rówieśnikami,
  • z problemami z koordynacją ruchową,
  • z ciąży wysokiego ryzyka, ciężkich i przedwczesnych porodów,
  • ze schorzeniami genetycznymi,
  • choroby ze spektrum zespołu Aspergera, zespołu Retta, zespołu Hallera,
  • z upośledzeniem umysłowym,
  • z opóźnieniami neurorozwojowymi.
Terapia

Terapia integracji sensorycznej ma formę „naukowej zabawy”, w której dziecko chętnie uczestniczy i współtworzy z terapeutą. Prowadzona jest na sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt. Podczas zajęć dostarczane są takie bodźce, których najbardziej potrzebuje system nerwowy dziecka. Dzięki wnikliwej diagnozie dla każdego dziecka przygotowany jest indywidualny program, dostosowany do jego potrzeb i możliwości, z uwzględnieniem stopniowania trudności. Nie uczymy dzieci konkretnych umiejętności. Poprawiając integrację bodźców sensorycznych stymulujemy procesy nerwowe, leżące u podstaw tych umiejętności. Wówczas właściwe reakcje ruchowe i emocjonalne pojawiają się w sposób naturalny, jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Terapia integracji sensorycznej jest prowadzona po wykonaniu wcześniejszych badań przez wykwalifikowanych terapeutów.

Terapeuci

mgr Agnieszka Grzelak

Wieloletnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym z problemami rozwojowymi i niepełnosprawnymi intelektualnie.

Wykształcenie:

  • Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
  • mgr Wydziału Studiów Edukacyjnych
  • specjalność: pedagogika specjalna Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
  • Studia Podyplomowe - Wczesna Interwencja - Pomoc Dziecku i Rodzinie CWRO w Warszawie
  • Studia Podyplomowe - Teoria Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi

Przebyte kursy:

  • Roczny Kurs Teorii INPP, rozpoznawania, diagnozy i terapii zaburze neurorozwojowych. Warszawa
  • Dziecko wiotkie - praca z dzieckiem z zaburzeniami posturalnego napięcia mięśniowego. Warszawa
  • Kurs wprowadzający Johansen IAS - Indywidualna Stymulacja Słuchu. Warszawa
mgr Barbara Matela

Wieloletnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym z problemami rozwojowymi i niepełnosprawnymi intelektualnie.

Wykształcenie:

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy studia magisterskie - wydział pedagogika
  • Wyższa Szkoła Humanistyczno - Ekonomiczna studia licencjackie - kierunek psychopedagogika

Studia podyplomowe:

  • Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza
  • Oligofrenopedagogika
  • Nauczanie zintegrowane i terapia pedagogiczna
  • Teoria Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi

Kursy (wybrane):

  • Kurs Teorii INPP, rozpoznawania, diagnozy i terapii zaburzeń neurorozwojowych.
  • Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ( dysleksja, dysortografia, dysgrafia ) kurs Pani prof.zw.dr hab.Marty Bogdanowicz
  • Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo
  • Dziecko wiotkie - praca z dzieckiem z zaburzeniami posturalnego napięcia mięśniowego. Warszawa

Kontakt


mgr Barbara Matela - tel. 609 171 616


mgr Agnieszka Grzelak - tel. 663 515 214