Integracja Sensoryczna
Terapeuta mgr Agnieszka Grzelak oraz terapeuta mgr Barbara Matela.
Integracja Sensoryczna
Świat poznajemy poprzez zmysły. Prawidłowy odbiór bodźców i ich analiza wpływa na rozwój dziecka. Dzięki zmysłom wzroku, słuchu, dotyku, smaku, węchu, równowagi i czucia głębokiego, układ nerwowy odbiera informacje, które organizuje i interpretuje, by były wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu. Metoda Integracji Sensorycznej (SI) została opracowana w latach 60-tych w Ameryce przez doktor psychologii wychowawczej, profesor pedagogiki, pedagogiki specjalnej i terapii zajęciowej A.Jean Ayres. Podczas wielu lat badań opracowała szczegółowo teorię rozwoju integracji sensorycznej i jej roli w rozwoju dziecka. Integracja sensoryczna to „proces, dzięki któremu mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów, segreguje, rozpoznaje, interpretuje i integruje ze sobą i ze wszystkimi wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając, adekwatną reakcją”. Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.
Zaburzenia Integracji Sensorycznej
Objawy towarzyszące dzieciom z trudnościami w uczeniu się wiążące się z zaburzeniami integracji sensorycznej:
- wolniejszy rozwój fizyczny,
- trudności z utrzymaniem równowagi,
- obniżone napięcie mięśniowe,
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- brzydkie pismo, niechęć do rysowania,
- nieprawidłowa postawa podczas pisania, czytania,
- trudności w orientacji przestrzennej, schemacie ciała, stron lewa-prawa,
- zaburzenia koncentracji uwagi,
- trudności w wykonaniu dwóch lub więcej poleceń
- zaburzenia pamięci słuchowej, wzrokowej,
- zaburzenia mowy,
- odwracanie słów i liter (powyżej 7 roku życia),
- trudności w rozróżnianiu kolorów i kształtów,
- wycofywanie się z zadań wymagających precyzji ruchów,
- trudności z planowaniem ruchu,
- impulsywność w zachowaniu,
- nadpobudliwość psychoruchowa,
- lękliwość, spowolnienie,
- postawa wycofująca,
- niski poziom samooceny,
- niski poziom tolerancji na stres.
Dla kogo?
Metoda Terapii Integracji Sensorycznej skierowana jest do dzieci:
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się takimi jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia,
- z problemami z koncentracją uwagi,
- ze wzmożoną aktywnością ruchową ADD, ADHD,
- niedowidzących, niedosłyszących,
- z opóźnieniem i zaburzeniem rozwoju mowy,
- z trudnościami w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,
- mających kłopoty z nabywaniem umiejętności samoobsługowych,
- ze zbyt dużą lub małą wrażliwością na określone smaki, zapachy, dźwięki, bodźce dotykowe, wzrokowe i ruch,
- z niską samooceną,
- z trudnościami w kontaktach z rówieśnikami,
- z problemami z koordynacją ruchową,
- z ciąży wysokiego ryzyka, ciężkich i przedwczesnych porodów,
- ze schorzeniami genetycznymi,
- choroby ze spektrum zespołu Aspergera, zespołu Retta, zespołu Hallera,
- z upośledzeniem umysłowym,
- z opóźnieniami neurorozwojowymi.
Terapia
Terapia integracji sensorycznej ma formę „naukowej zabawy”, w której dziecko chętnie uczestniczy i współtworzy z terapeutą. Prowadzona jest na sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt. Podczas zajęć dostarczane są takie bodźce, których najbardziej potrzebuje system nerwowy dziecka. Dzięki wnikliwej diagnozie dla każdego dziecka przygotowany jest indywidualny program, dostosowany do jego potrzeb i możliwości, z uwzględnieniem stopniowania trudności. Nie uczymy dzieci konkretnych umiejętności. Poprawiając integrację bodźców sensorycznych stymulujemy procesy nerwowe, leżące u podstaw tych umiejętności. Wówczas właściwe reakcje ruchowe i emocjonalne pojawiają się w sposób naturalny, jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Terapia integracji sensorycznej jest prowadzona po wykonaniu wcześniejszych badań przez wykwalifikowanych terapeutów.
Terapeuci
mgr Agnieszka Grzelak
Wieloletnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym z problemami rozwojowymi i niepełnosprawnymi intelektualnie.
Wykształcenie:
- Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
- mgr Wydziału Studiów Edukacyjnych
- specjalność: pedagogika specjalna Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- Studia Podyplomowe - Wczesna Interwencja - Pomoc Dziecku i Rodzinie CWRO w Warszawie
- Studia Podyplomowe - Teoria Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi
Przebyte kursy:
- Roczny Kurs Teorii INPP, rozpoznawania, diagnozy i terapii zaburze neurorozwojowych. Warszawa
- Dziecko wiotkie - praca z dzieckiem z zaburzeniami posturalnego napięcia mięśniowego. Warszawa
- Kurs wprowadzający Johansen IAS - Indywidualna Stymulacja Słuchu. Warszawa
mgr Barbara Matela
Wieloletnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym z problemami rozwojowymi i niepełnosprawnymi intelektualnie.
Wykształcenie:
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy studia magisterskie - wydział pedagogika
- Wyższa Szkoła Humanistyczno - Ekonomiczna studia licencjackie - kierunek psychopedagogika
Studia podyplomowe:
- Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza
- Oligofrenopedagogika
- Nauczanie zintegrowane i terapia pedagogiczna
- Teoria Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi
Kursy (wybrane):
- Kurs Teorii INPP, rozpoznawania, diagnozy i terapii zaburzeń neurorozwojowych.
- Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ( dysleksja, dysortografia, dysgrafia ) kurs Pani prof.zw.dr hab.Marty Bogdanowicz
- Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo
- Dziecko wiotkie - praca z dzieckiem z zaburzeniami posturalnego napięcia mięśniowego. Warszawa